Tyyppiviat merkkikuva

Saab 900 tyyppiviat

Moottoriviat

  • Ennen syksyä 1988 valmistetuissa turbomalleissa eivät turbot kestä. Uudemmat turbot ovat nestejäähdytteisiä ja kestävät paremmin.
  • Moottorin ja vaihdelaatikon öljyvuotoja esiintyy yleisesti. Moottori vuotaa venttiilikopan, sylinterikannen ja kampiakselin tiivisteistä. Vaihdelaatikko vuotaa siirtäjän tiivisteistä.
  • Lataussäädinvikoja. Tämä ilmenee siitä, että latausvalo palaa moottorin käydessä.
  • Sytytysjohdinvikoja.
  • Virtalukkovikoja. Avain ei kierry lukossa.
  • Jäähdytinvuotoja.
  • Moottorin öljyvuotoa kampiakselin tiivisteistä.
  • V6moottorin osalta varmistu jakohihnan vaihdosta. Vaihtoväli vuosimallista riippuen 50 000100 000 ajokilometriä. Muissa moottoreissa jakopää ketjukäyttöinen.

Vaihteiston ja voimansiirron viat

  • Vaihteisto on Saabin heikko kohta. Vaihteiston synkronointi kulunut. Vaihteiston laakerivikoja. Testaa koeajolla, ettei ajettaessa kolmosella, nelosella tai vitosella kuulu vaihteistosta viallisen laakerin jauhava ääni. Vaihteistoviat alkavat ilmetä 130 000 ajokilometrin jälkeen.
  • Vetopyörästön laakerivikoja.
  • Kytkin luistaa eli se on loppuun kulunut.
  • Vetonivelien suojuskumit ovat rikki.
  • Vaihteensiirrossa esiintyy takertelua.

Jarruviat

  • Jarruvikoja, palat kuluvat nopeasti. Takajarrusylinterit jumittuvat.
  • Etujarrut ovat herkät vedelle.
  • Käsijarru heikkotehoinen.
  • Takajarrujen levyt ruostuvat tavallista pahemmin.

Ohjauslaitteiden ja pyöränripustuksen viat

  • Väljää etutukivarsien alapallonivelissä.
  • Ohjaustehostin vuotaa ja voi lopahtaa 150 000 ajokilometrin jälkeen.
  • Hammastangon suojakumit saattavat olla rikki.
  • Ohjauksessa tuntuva ravistus saattaa viitata sisempien vetonivelien kuluneisuuteen.
  • Takaakselin pitkittäistuen helat väljät.
  • Iskunvaimentimien kumihelat väljät.
  • Ruostevaurioita etualatukivarren kiinnityksessä.
  • Etujousia katkennut.
  • Alustasta kuuluu paukahteluja tai narahteluja liikkeelle lähdettäessä autolla, joka on seissyt kovassa pakkasessa. Äänet tulevat kallistuksenvakaajan kumiheloista. Kumihelat suositellaan voideltaviksi Molycote 33 mediumrasvalla.
  • Etupään alatukivarsien helat rikki.

Sekalaiset viat

  • Lämmityslaitteen säätöventtiili vuotaa.
  • Mittarivalot reistailevat.
  • Maalivikoja ovien alareunoissa.
  • Hansikaslokeron lukko reistailee.
  • Kojelauta ääntelee.
  • Kuljettajan jalkatilan lämmitys on heikko.
  • Tarkista ovien alareunan maalipinnan kunto.
  • Kontaktivikoja akun plusnavan liitoksessa. Tämä saattaa aiheuttaa yllättäviä sähkövikoja.

Pakoputkistoviat

  • Kaasutinmalleissa esiintyy liian korkeita COarvoja (hiilimonoksidi).
  • Pakoputkistovuotoja.

Ruosteviat

  • Ruostuminen alkaa ovien alareunoista.
  • Vetoakselitunnelit ruostuvat puhki.

Saab 900 vaihtoautot


Keskustelu

  • Erkki Talasmäki - 17.6.2020 klo 13:11

    Löytyisikö joltain Saabin etuovien alareunojen ruostevaurioiden korjauspeltejä ylimääräisenä. Autoni on
    Saab 900i vm-84 , 4ovinen sedan, väri valkoinen. Ensisijaisesti kuskin puolen oveen sisä- ja ulkopelti,
    mutta maksan kyllä tarvittaessa etuovien kaikki 4 peltiä. Matkahuollolla tai noutaen.
    Marraskuussa tulee ajokielto.
    Terv. Erkki Talasmäki, Lepistarintie 12, 38210 Sastamala, Puh. 045-8574070.

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Valitse merkki

Alfa Romeo

Audi

BMW

Chevrolet

Chrysler

Citroën

Dacia

Daihatsu

Fiat

Ford

Honda

Hyundai

Jaguar

Jeep

Kia

Lada

Lancia

Land Rover

Lexus

Mazda

Mercedes-Benz

Mitsubishi

Nissan

Opel

Peugeot

Pontiac

Porsche

Renault

Rolls-Royce

Rover

Saab

Seat

Skoda

Smart

Subaru

Suzuki

Toyota

Volkswagen

Volvo

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!